Blog

Return on Investment vs Return on Learning

“We hebben nu toch al tijd en geld in dit project gestopt, het is zonde om ermee te stoppen”.

Hoor jij deze uitspraak ook vaak op het werk? Of maak je jezelf soms schuldig aan het gebruiken van dit argument? Ojee… dat is niet best. Gelukkig ben je bij mij aan het juiste adres, want ik heb de oplossing voor dit probleem en dat ga ik in deze blog met je delen. Ik noem het expliciet een probleem, omdat dit argument niet zorgt voor groei, positieve energie en innovatie maar juist bijdraagt aan langdradigheid, frustratie, onzekerheid en verlies. En dat klinkt als een behoorlijk probleem, toch?

Voor degene die mij nog niet kennen: ik houd niet zo van problemen. Ik ben een perfectionist en, zoals ze dat zo mooi noemen, best wel een control-freak. Problemen passen niet in mijn straatje. Zéker niet als het problemen zijn die geld blijven kosten zonder dat het iets oplevert, want “we hebben er nu toch al zoveel in geïnvesteerd”. Daar zakt mijn ondernemersbroek van af.

On the bright side: dit kan ook anders! En dit ‘anders’ heet: Return On Learning. Ik kan het echt iedereen aanraden. Of je nu een ondernemer, multinational, start-up of non-profit organisatie bent, voor jezelf of voor een baas werkt: met Return on Learning belanden plannen of ideeën niet meer op de plank en worden projecten niet in leven gehouden terwijl ze het hele budget leegtrekken.

Return on Investment VS Return on Learning

Misschien lees je snel over de titel heen en zie je alleen maar Return on Investment staan. Dat is niet zo gek, aangezien die term bekender is en vaker wordt toegepast. Return on Learning is minder bekend, maar net zo effectief. Het heeft alleen een andere benadering. Maar wat betekenen nou deze twee termen en wat heb je er aan? Om dit goed uit te leggen, stel ik je graag voor aan Anouk en Emir.

Return on Investment (ROI)

Anouk werkt als community manager voor een groot online marketingbureau en is verantwoordelijk voor het beheren van de social media kanalen van een aantal klanten. Wanneer ze de resultaten van de vorige social media campagne analyseert zodat ze dit aan haar baas kan presenteren, berekent ze de Return on Investment. Ze heeft in totaal 1.000 euro aan advertenties op social mediakanalen uitgegeven. Na de campagne heeft ze een nettowinst van 5.000 euro meer dan in de vorige periode. De vergelijking ziet er als volgt uit: ROI = (nettowinst / investering) x 100. In Anouks geval: ROI = (5.000 / 1.000) x 100 = 500%. Dit betekent dat voor elke euro die ze aan de advertenties besteedde, ze 5 euro aan nettowinst terugkreeg. De ROI is dus een berekening van de geldwaarde van een investering versus de kosten.

Return on Learning (ROL)

Emir werkt als conceptontwikkelaar bij een bank. Hij is verantwoordelijk voor het bedenken van nieuwe producten en diensten waarmee de bank (beter) inspeelt op de behoeftes van de klant. Wanneer Emir zich voorbereidt op zijn maandelijkse meeting met zijn baas, bekijkt hij de Return on Learning. Emir heeft een nieuwe dienst ontworpen en hier een prototype voor gemaakt. Dit prototype is de afgelopen maand bij verschillende klanten getest en hij analyseert de mate van impact die dit heeft gemaakt en hoe hij de nieuwe dienst kan optimaliseren. Wat heeft hij teruggekregen van de klant? Speelt het prototype in op een behoefte? Lost het een probleem op? Welk type klant is hierin geïnteresseerd en voor welk type klant is het geen geschikte oplossing? Emir checkt met deze bevindingen zijn aannames en trekt een eerste conclusie over zijn nieuwe dienst. Met die resultaten gaat hij naar zijn baas en op basis van de lessen die ze leren wordt het prototype aangepast, verbeterd en opnieuw getest en wanneer het aanslaat in de markt gezet. Return on Learning is dus een manier om nieuw aanbod in de markt te zetten door deze eerst te testen en te optimaliseren.

Beide manieren kosten geld

Beide manieren kosten geld, maar het verschil zit ‘m in de korte- of langetermijnvisie. Return on Learning richt zich meer op het toekomstperspectief van het bedrijf: wat leren we van de klant, hoe kunnen we ons aanbod optimaliseren, hoe gaan we om met de veranderende behoefte van de kant? Dit zijn vragen die gedurende het Return on Learning proces continu worden gesteld. Return on Investment richt zich meer op het financiële aspect en hoeveel een investering oplevert in geld. Deze manier reflecteert meestal niet of nauwelijks op het proces en beoordeelt pas achteraf het resultaat.

Waarschijnlijk kun je het al een beetje lezen tussen de regels door, maar mijn ondernemershart gaat sneller kloppen van Return on Learning. Op de momenten dat ik áán mijn bedrijf werk en nieuwe diensten lanceer, werk ik met de langetermijnvisie van ROL. Maar ook wanneer ik ín mijn bedrijf werk en innovatietrainingen geef, train ik teams in het toepassen van ROL in hun organisatie. En dat brengt me gelijk terug naar de eerste zin waarmee dit stuk begint: “We hebben nu toch al tijd en geld in dit project gestopt, het is zonde om ermee te stoppen”. Ik hoor dit zo vaak terugkomen wanneer ik met een groep deelnemers werk aan een intern innovatieproces. Ik stel dan namelijk de vraag: wat voor projecten lopen er die het goed doen én welke projecten lopen er die het minder goed doen? En, je zult het vast al wel raden, wanneer ik doorvraag op die laatste vraag, krijg ik altijd het antwoord: “het is zonde om ermee te stoppen want we hebben er al in geïnvesteerd en wie weet levert het ons toch nog wat op”.

Mijn antwoord is dan altijd het dringende advies om niet een project te starten zonder te reflecteren en te hopen op een pot met goud. Nee, mijn advies is om het project uit te werken in kleine stappen zodat je die stappen kunst testen mét de klant om vervolgens uit deze leermomenten lessen te halen waarmee je het project verder brengt. Wanneer ik dit uitleg, zie ik een groep knikkende en instemmende mensen. “Klaar is kees”, denkt de groep, “we hebben een manier gevonden en nu kunnen we aan de slag”. Ik wacht dan een paar seconden met reageren, want wat zij niet weten is dat ik nog één mededeling heb waar sommige mensen gelijk buikpijn van krijgen.

Kill your darlings

Waar het 9 van de 10 keer fout gaat in het uitvoeren van een project, is het ego van de mens. Natuurlijk wordt het argument gebruikt dat het zonde is om met een project te stoppen omdat er in is geïnvesteerd dus dat het voelt als weggegooid geld. Maar wat veel mensen niet zien, is dat hier vaak een diepere laag onder ligt. Namelijk: het ego van de persoon die het project heeft bedacht en hiervoor verantwoordelijk is. Wanneer deze persoon zo gehecht is geraakt aan het project en het voor die persoon voelt als hét gouden idee, is het voor diegene heel moeilijk om de stekker eruit te trekken. Terwijl dat juist mijn laatste advies is: kost een project meer geld of tijd dan dat het oplevert, zijn er geen leermomenten waar je lessen uit kunt trekken en biedt het geen toekomstperspectief? Doe dan jezelf, en vooral de projectgroep, een lol en trek de stekker eruit. En wanneer je zo slim bent om dáár dan van te leren zodat je het in de toekomst anders aanpakt, heb je misschien toch nog een beetje Return on Learning toegepast… 😉

Briljante mislukkingen

Ik sluit af met een oproep. Zoals je al hebt gelezen houd ik houd niet van problemen en krijg ik de kriebels van budget leegtrekkende projecten. Maar waar ik wel in geloof zijn briljante mislukkingen. Dit zijn vaak projecten die stuklopen, maar waar zodanig van wordt geleerd dat het als resultaat tóch een succes wordt. Je kunt namelijk een project dat uitzichtloos lijkt, toch succesvol maken door op de juiste manier en op het juiste moment Return on Learning in het proces te implementeren. En ik weet zeker dat er veel bedrijven zijn die uitzichtloze projecten draaiende houden terwijl dit onontdekte briljante mislukkingen zijn. Er is alleen niemand die dit ziet. Daarom een oproep aan jou, als lezer, om eens kritisch te kijken naar de projecten waar jij aan meewerkt, waar jij initiatiefnemer van bent of waar jij zo je vraagtekens bij hebt. Zijn dit projecten waar je beter de stekker uit kunt trekken, waar je middels Return on Learning nog lessen uit kunt halen of waar misschien een briljante mislukking achter schuilgaat?

Denk je een briljante mislukking te hebben ontdekt en wil je de concrete stappen van Return on Learning voor jouw specifieke situatie weten? Ik houd iedere week momenten vrij om zulke vragen te beantwoorden en ik wil je met alle plezier helpen! Check snel mijn agenda en prik een datum!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *